Directora: Byambasuren Davaa
Any:
2005
País:
Alemanya
(Mongòlia
) Idioma:
Mongol
Repartiment:
La família Batchuluun (La família Batchuluun)
I
seguint amb els viatges des del sofà de casa ens topem amb Die
Höhle des Gelben Hundes,
pel·lícula que darrera de les formalitats alemanyes ens retrata la
vida d'una família nòmada mongola en el seu propi ambient.
Llargmetratge que viatja entre el documental i la narració ens
permet fer-nos una idea de com és la vida nòmada en les planes de
Mongòlia. Com diu la directora, qui per cert ja va rebre l'aprovació
de la crítica una parell d'anys abans amb La Historia del Camello que Llora, les famílies
nòmades són les úniques que no han perdut contacte amb la natura a
diferència de nosaltres, que a la gran ciutat, protegits
pel formigó i els vidres, no ens adonem que estem perdent aquest
contacte tan natural. I és qui mira si és natural la simbiosi que
troben home-natura que han recorregut a una autèntica família
nòmada per a rodar la pel·lícula, la
família Batchuluun.
Més que actuar, viuen, i les càmeres aprofiten els moments oportuns
per posar-se en funcionament i captar els instants precisos.
Recordant
a la ja mencionada en aquest bloc Tulpan
per un instant podria pensar que estaria veient “Tulpan 2”, és a
dir, una pel·lícula semblant. Ara bé, a mesura que avançava el
film me n'adonava que el que vaig veure en el seu moment era “Die
Höhle des Gelben Hundes 2” no només per l'antiguitat
sinó per algunes de les semblances. Sé que les comparacions són
odioses i que són pel·lícules totalment diferents, però el
director de Tulpan
en Sergei Dvortsevoy
és possible que veiés aquesta pel·lícula. La diferència és
clara, l'estepa kazakh envers les planes verdes de Mongòlia (aquesta
regió en concret que veiem en el film). A més del protagonisme, en
aquella ocasió
un noi ja format, en aquesta ho veiem tot des del ulls de Nansal.
Ara bé, com
a semblances trobem que:
les dues són famílies nòmades, tenen problemes amb els seus ramats
d'ovelles i la pel·lícula s'acomiada amb seqüències finals
semblants. No ho dic com a crítica sinó com a observació. Tot
i això,
és una molt bona pel·lícula i ofereix coses diferents, potser
millors i tot. La
direcció en aquest cas és una mica més professional, possiblement
gaudí de més pressupost. Tanmateix,
no tots els detalls que ho superen són pel pressupost. La fotografia
és millor tot i que peca una mica, en algun cas, de repetició. Però
el paisatge ofereix més alternatives i l'enginy del director de
fotografia les aprofita per aconseguir rodar des del pla més adequat
per obtenir la barreja natura-home actuació-documental.
Per
començar, ens
centrarem una miqueta en
la
història de Nansal
i la seva família. Viuen en una casa desmuntable i tenen un ramat
amb ovelles. Nòmades.
Hi viuen els pares, Nansal,
un germana petita i un germà més petit encara. Un família
entranyable i
d'aparença molt simpàtica i acollidora.
Un dia, la nostra protagonista d'uns sis o set anys, es troba un gos
en una cova a la muntanya, a qui batejarà com a Zochor,
i decideix adoptar-lo. Ara bé, el seu pare últimament ha tingut
problemes amb els llops i el seu ramat, i tem que en Zochor
pugui
ser descendent d'aquests
i li porti mala sort. Des del primer moment que el veu ja no
l'accepta i obliga a la seva filla que se'n desfaci, ja sigui
abandonant-lo o tornant-lo a qui toqui. Ella, tossuda ja que li ha
agafat confiança decideix quedar-se'l. Argument
senzill.
Batchuluun Urjindorj amb les ovelles |
Ara
bé deixant
a banda aquesta vessant narrativa del film, tenim un altre fil
argumental
que seria el documental. Amb Die
Höle des Gelben Hundes
ens posen en escena com és viure a Mongòlia en
plena
natura. Aquesta forma
de vida
és semblant a la que vam veure a Tulpan
però una mica més
arreglada.
Tenen
un
espai més gran, més utensilis per usar, més béns a mà. També
és més religiosa.
A
més, el
paisatge que habiten és diferent. En aquest cas està entre
muntanyes (o turons grans) en una extens prat d'herba. Tenen l'aigua
més a l'abast però alhora també alguns perills per al remat, com
són els llops o els voltors que sobrevolen la zona. A
més, diferenciant-se
de Tulpan
en l'aspecte documental per veure com és la vida des de dins,
la família protagonista
ja s'ha mencionat que
no actua.
Els de direcció van anar per Mongòlia buscant famílies candidates
a protagonitzar el film i volien algú amb qui treballar de forma més
natural possible. No els volien fer fer res que no farien en
condicions normals i, a més, poder-los filmar si trobaven situacions
espontànies dignes, això sobretot amb els nens que a vegades ni
sabien que estaven sent filmats.
Aleshores
és quan van trobar la
família Batchuluun.
Com
diu amb la directora, amb el gos encara era força fàcil
treballar-hi ja que el podien enredar amb algun tros de carn per
aconseguir que es mogués com volguessin, però per rodar
amb les nenes (i el nen més petit) havien de fer-los prendre tot com
un joc, que tota l'estona fos com si estiguessin jugant i quan ho
trobaven oportú, rodar.
Aquesta
espontaneïtat dóna un plus a la pel·lícula fent-la més humana i
permetent que arribin millor els sentiments de nostàlgia, bondat i
estima. Perquè aquest films que ens provenen d'aquests països
estranys, desconeguts, solen oferir-nos el mateix però des de llocs
diferents. I és per això que acostumen a venir agafats de la mà
amb una vessant documental (actuada) perquè és l'arma més poderosa
que tenen, no en sabem res d'ells i ens agradaria aprendre'n. La
història ja pot estar millor o pitjor, en aquest cas no està
malament, dóna joc a mostrar-nos la innocència dels més petits amb
el món que els envolta, enfrontat amb el patiment natural dels pares
quan han de cuidar a tota la família, sense que ells ho vegin.
Nansal jugant amb en Zochor |
La
història es repeteix senyors, asseguem-nos còmodament als sofàs
que tornem a marxar de viatge, destinació Mongòlia. Com a
advertiment, jo no viatjaria molt sovint. Deixaria que entre viatge i
viatge passés suficientment temps per assimilar l'anterior i evitar
comparacions, ja que cada destí és únic i té bellesa pròpia i és
injust comparar-los. Si ja ho teniu tot apunt només cal que baixeu
lleugerament els llums i us deixeu portar, que
els Batchuluun
ens obren les portes de casa seva.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada